brand logo

DRIVERS HELPEN DE BUSINESS VOORUIT

Door Derick Maarleveld

‘In ons bedrijf hebben wij medewerkers nodig die het talent hebben om de business vooruit te helpen. Wij noemen hen ‘Drivers’ – Betsy Dijkstra.

Deze week doen Catherine Koster en ik verslag van ons gesprek met MKB-ondernemer Betsy Dijkstra, MT-lid van KICK-ICT in Den Haag. Betsy vormt samen met haar man en schoonzus de directie van hun bedrijf, waar 30 mensen werken. KICK-ICT levert innovatieve en hoogwaardige ICT producten en diensten in Nederland en daarbuiten.Betsy werkt al ruim 25 jaar in de ICT branche, waarvan 24 jaar bij KICK-ICT. Samen met 30 collega’s staat haar bedrijf iedere dag klaar om hun klanten te ontzorgen op het gebied van ICT, in de breedste zin van het woord. Als kennispartner en adviseur denkt KICK-ICT mee in het oplossen van knelpunten die het bedrijfsproces van haar klanten nét iets soepeler te laat verlopen. Oplossingen voor infrastructuur, software en en managed services.

Drivers?

Betsy: Dat zijn mensen die drive hebben, die staan te trappelen, die elke dag roepen ‘yeah ik mag weer!’ Ze zijn deskundig. Ze hebben daadkracht en vreugde in hun werk. Ze nemen initiatief en hebben doorzettingsvermogen. Ze denken en handelen creatief en oplossend. Ze zetten dat stapje extra. In ieder bedrijf, en ook bij ons, heb je een aantal mensen die er met de kop boven uit steken, dat zijn de innovators, de motoren achter de nieuwe ideeën; de drivers. Drivers, nemen initiatief om de business vooruit te helpen en nemen zelf verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld: Vandaag ga ik drie computers verkopen. Dat is mijn plan voor vandaag. Dat zijn de mensen, die er ook voor zorgen dat anderen dat enthousiasme oppikken. Ik vind zelf dat dat nog wel eens wat vaker zou mogen gebeuren.

Wij hebben ook collega’s die komen om 9.00 uur en gaan om 17.00 uur. Zij zijn waardevol, want zij leveren goed werk. Zij werken met plezier, maar hebben niet die drive, om dat stapje meer te zetten. Zij vinden het eigenlijk wel prima zoals het gaat.

Je kunt natuurlijk niet alleen maar drivers hebben. Het gaat om een goede balans tussen de ‘drivers’ en de anderen.

Voorbeeldgedrag

Belangrijk om medewerkersbetrokkenheid te bevorderen is het voorbeeldgedrag van de leiders in een bedrijf. Door ook zelf op klantenbezoek te gaan. Of het initiëren van meetings, zowel één op één als met elkaar. Of met de afdelingen klantenpanels organiseren, om met klanten te praten over hun business en ideeën op te doen voor nieuwe diensten en/of producten. Dat soort activiteiten geeft tussen de medewerkers onderling verbinding en ook met de klanten. Voorbeeld doet volgen!

Goede werkgever

In ons bedrijf hebben we en aantal collega’s, die al heel lang bij ons werken. Dat zie je wel meer bij familiebedrijven. Dus wij zijn kennelijk een goede werkgever. Iedereen krijgt een goed salaris en het is meestal gezellig en leuk om elke dag hier naartoe te komen. We doen het hartstikke goed, anders zouden we niet bijna 25 jaar bestaan.

Een jaarlijks uitje, een ‘vrijmibo’ (vrijdagmiddagborrel) maar ook alle zakelijke successen vieren we samen. Vooral ook betrokkenheid bij het zakelijke succes, dat bindt de mensen.

Innovatie

Om in de ICT-markt te kunnen overleven moet je continue innoveren, bijblijven en aanpassen aan de wensen van de klant. Vroeger leverden wij veelal alleen computers en andere hardware. Daarna werden steeds meer diensten toegevoegd. Tegenwoordig is het adviseren van de meest geschikte oplossingen voor de specifieke wensen en problemen van de klant heel belangrijk. Dan ben je dus eigenlijk een bedrijfsconsultant en dat kan niet iedereen. We streven ernaar om trusted advisor te zijn, een gesprekspartner van niveau. Omdat de omgeving verandert, de klanten veranderen, moeten ook onze collega’s zich continue ontwikkelen om te kunnen innoveren. Dat is heel belangrijk in de ICT-business. Wij willen graag iedereen gemotiveerd houden en met een wat ouder medewerkersbestand is dat best een uitdaging. Niet iedereen wil en kan zich meer ontwikkelen. Wel vragen we aan iedereen om met de stroom mee te gaan, mee te peddelen. Sommigen leren continue. Anderen vinden dat moeilijk, maar kunnen wel heel goed hun kennis overdragen. Zij komen in een andere meer coachende rol richting de jonkies.

Ontwikkelgesprekken

Wij werken met ontwikkelgesprekken. Functioneringsgesprekken doen we niet. We kijken niet naar achter, we kijken naar voren, dat hebben we inmiddels ook wel geleerd. We kijken naar sterke- en verbeterpunten. Wat waarderen anderen aan jou? Maakt het bedrijf gebruik van je volledige potentie? Wat kun je nog verder ontwikkelen, waar liggen ontwikkel- en groeikansen? Wat kun jij nog meer doen om KICK verder te helpen? De mensen beantwoorden deze vragen op papier en daar praten we dan met ze over.

We maken ook concrete afspraken over welke resultaten ze willen bereiken, en wat doe je nu al – waar gaan je mee door – en wat ga je anders doen?

Deze methode werkt goed doordat de collega’s zelf het initiatief hebben. Eerst beantwoorden zijzelf de vragen, pas daarna volgt het ontwikkelgesprek.

De mensen kennen en begrijpen

Het is belangrijk om te begrijpen in welke levensfase en carrièrefase de collega’s zitten. Dat kan invloed hebben op hun betrokkenheid en hun manier van werken. Hoe beleven ze hun werk, welke drive hebben ze, of vinden ze het allemaal wel prima? Daarover moet je het wel met ze over hebben. Dat doen wij ook tijdens de ontwikkelgesprekken. Wat willen ze en kunnen ze betekenen voor ons bedrijf? Dus we onderzoeken wat hun drive is en hoe je dat weer aanwakkert.

Frontline businessschool

Onze beginnende accountmanagers volgen een opleiding aan een businessschool voor startende sales in ICT. Je hebt toch heel wat bagage nodig om bedrijfsprocessen bij klanten in kaart te brengen of überhaupt daarover te kunnen praten. En, tegen een klant te zeggen: mag ik jullie businessplan, of welke strategie hebben jullie?

Dat kan niet iedereen. Dus dat vraagt om een ander type medewerker. Gelukkig zijn onze huidige accountmanagers, dankzij de businessschool in staat om hierin mee te gaan.

Grootste wens?

Dat is inderdaad meer drivers binnen de organisatie. De vraag is hoe krijg je die? Door sollicitatiegesprekken en later ontwikkelingsgesprekken. Voelen zij zich verbonden aan onze missie en aan onze visie? Wij verkopen IT producten en diensten. We willen die trusted advisors zijn en blijven. Wij willen full service leveren aan onze klanten. Daarvoor heb je kennis en oog nodig voor de processen van de klant en in die processen ook kijken naar van wat is nou echt een grote behoefte en hoe kunnen wij dat vanuit ICT faciliteren. We zoeken ondernemers, die innovatie omarmen en initiatief nemen, hun verantwoordelijkheid nemen.

Conclusie: In de ICT-branche is het heel belangrijk om producten en diensten te ontwikkelen die passen bij de actuele wensen van klanten. Dat vraagt om innoverend vermogen van het bedrijf. Daarvoor zijn medewerkers nodig die de drive hebben om de business verder vooruit te helpen

Praktische tip: Voer regelmatig ontwikkelgesprekken, één op één met medewerkers over hun sterke- en verbeterpunten, hun ambities, hun bijdrage, hun vaardigheden en hun motivatie. Mocht het vuur uit zijn, zoek dan gezamenlijk naar een goede uitweg, eventueel naar ander werk via outplacement. Dat zal het levensgeluk van deze mensen bevorderen.

Betsy

Betsy Dijkstra