brand logo

Verhalen over de Avonturier

Verhaal over de avonturier

Hoe geeft Bob vorm aan het vervolg van zijn carrière?

De fase van De Avonturier – Ontdekken en vormgeven

Bob wendt zich tot Van Ede & Partners om zich te laten begeleiden bij deze vraag. Bij het intakegesprek blijkt dat hij niet goed kan verwoorden wat zijn echte ambitie is, wat hem drijft of motiveert. Hij schrijft een zelfanalyse en bespreekt deze met zijn consulent John, een ervaren manager uit het bedrijfsleven, die (inter)nationaal actief is geweest en nu consulent is bij Van Ede & Partners. Uit de gesprekken met John komt Bob tot het inzicht dat zijn talent ligt op twee terreinen: leiding geven aan mensen (hij was voorzitter van zijn studenten vereniging, en aanvoerder van zijn voetbalteam) én het methodisch samenwerken tussen disciplines (hij heeft bedrijfskunde gestudeerd). Daarnaast ontdekt Bob zijn grote interesse in bedrijven die richting geven aan een toekomst, die nieuwe producten of diensten ontwikkelen. Hij vindt het bovendien belangrijk dat hij zich continue kan ontwikkelen in zijn werk.

Mogelijkheden onderzoeken

Hij wordt gestimuleerd om de tijd te nemen om zich open te stellen voor alle mogelijkheden. Bob gaat praten met mensen in zijn eigen omgeving en uit het netwerk van John. Hij wordt van de ene naar de andere persoon verwezen. Er ontstaat een waardevol netwerk van mensen die hem inspireren. Het wordt hem steeds duidelijker dat hij echt wil werken voor een bedrijf dat vorm geeft aan de toekomst; mobile telefonie, elektrische auto’s, computerchips etc. Hij wordt geattendeerd op een bedrijf dat drones produceert. Dit internationaal opererend bedrijf, Drone Opportunities Ltd., zoekt leidinggevend talent, dat helpt de internationale dronemarkt te ontwikkelen. Hij informeert naar actuele mogelijkheden en wordt uitgenodigd voor een oriënterend gesprek.

Waarom wil je hier werken?

Een vraag die hij tot voor kort niet goed kon beantwoorden. Maar nu wel: “Ik wil graag met mensen werken in een omgeving die vorm geeft aan de toekomst. Ik heb leidinggevende ambities en heb begrepen dat jullie organisatie op zoek is naar leiders voor de toekomst. Ik ben benieuwd naar de business opportunities met uw dronetechnologie.” Er ontstaat een open gesprek, waarbij de toekomstplannen van DO worden besproken en potentiële carrièremogelijkheden in Nederland en internationaal.

Bestemming gevonden

Bob krijgt een mooi arbeidscontract aangeboden. Hij begint te werken als accountmanager waardoor hij de dronemarkt en de klanten goed leert kennen. Als hij deze baan goed doet kan hij leiding gaan geven aan een team accountmanagers. Hij kan zich zo in de komende jaren klantgericht en mensgericht ontwikkelen, op weg naar grotereverantwoordelijkheden.

Droombaan realiseren – Het hoeft niet NU, het kan ook DAN

Een jonge vrouw, iets in de dertig. Komt uit een hecht gezin met vader, moeder en twee zussen. Allemaal hardwerkend, zij weten de handen uit de mouwen te steken. Ze heeft goed gestudeerd en een fijne vriendengroep gemaakt. Een van die heren is nu haar levensgezel. Ze hebben een prachtig zoontje.

Een mooi carrièrebegin

Na haar studie gaat ze aan de slag bij een Nederlandse multinational. Ze wordt innovatie- en portfoliomanager. Ze werkt aan strategische programma’s. Daarvoor moet je bruggen bouwen tussen mensen en commercieel kunnen denken en handelen. Transitievraagstukken is haar domein, met cross-functionele teams, die zij aanstuurt. Binnen en buiten de organisatie, lokaal en internationaal. Ze heeft succes en wordt global innovation program manager. Een dijk van een baan. Na elf jaar valt het doek, haar baan verkokert en gaat haar benauwen. Ze gaat op zoek naar een nieuwe omgeving. Er is paniek, ze is onrustig en wil snel weer aan het werk. Vrienden en familie manen haar rustig aan te doen en de tijd te nemen voor bezinning.

Zelfreflectie

Ze schrijft haar zelfanalyse, scherp en van hoge kwaliteit, geeft inzicht in haarzelf. Ze onderzoekt haar persoonlijkheid, haar talenten en haar ambitie. Ze is toegewijd aan haar werk, positief ingesteld, doelgericht en levert volgens belofte. Ze heeft inzicht en begrip voor techniek, begrijpt de politiek in een organisatie. Ze is veeleisend, intens, en heeft een enorme drang om te presteren, zich te bewijzen; ik doe het toch goed?

NU en DAN 

We werken met het NU en DAN denkmodel. Ze gaat op zoek naar haar bestaansrecht; waar is ze van? Haar kernwoord is REALISEREN, ze kan projecten goed en tijdig tot stand brengen, daarin is ze heel goed. Maar dat heeft ook een keerzijde; ze kan moeilijk rust vinden, ze wil nuttig bezig zijn, dat is toch goed? Ondanks deze onrust heeft ze de kracht om haar ambitie te ontdekken. Ze wil de wereld een beetje mooier maken, via haar werk én via haar hobby. Ze houdt van moderne en hedendaagse kunst. Het liefst zou ze een business willen opzetten in de wereld van kunst. Dat is haar droombaan. Een risicovol avontuur, waarvoor het NU nog niet de juiste tijd is. Ze heeft nog een jong ventje thuis en ze wil ook nog veel van de wereld zien. Dat vraagt om een steady inkomen. Ze weet wat ze wil realiseren en wordt rustiger.

De wereld een beetje mooier maken

Snel valt een mooie baan in haar handen. Ze gaat innovaties en transities realiseren, gaat mensen en organisaties samenbrengen, gemeenschappelijke belangen naar boven halen, in gezamenlijkheid innovaties het licht laten zien. Op het gebied van duurzame chemische industrie om samen een steentje bij te dragen aan de kilmaatdoelstellingen. Ze gaat in haar werk de wereld een beetje mooier maken. Ze gaat NU vier dagen per week werken én die andere dag besteden aan haar droombaan. Ze gaat zich oriënteren op de wereld van kunst. Om DAN haar droom te realiseren; een business te beginnen in  moderne en hedendaagse kunst, om wederom de wereld een beetje mooier te maken. Dat hoeft niet NU, het kan ook DAN.

Investeren in de toekomst – Studeren op latere leeftijd’

Dit is een niet alledaags verhaal. Zij is een bijzondere maatschappelijk gedreven vrouw en  wordt op zeer jonge leeftijd gevraagd een politieke partij te vertegenwoordigen in het openbaar bestuur. Na een decennium te hebben gefunctioneerd in deze rol besluit zij een volgende stap te zetten in haar carrière. Toen zij indertijd full time ging werken in het openbaar bestuur heeft zij haar studie afgebroken. De combinatie openbaar bestuur en studie was niet mogelijk.

Curriculum vitae

Zij is een millennial met een heel bijzonder curriculum vitae, dat opgebouwd is uit twee componenten: middelbare school en tien jaar ervaring in het openbaar bestuur. In die tijd houdt zij zich bezig met economie, sociale- en financiële zaken. Zij is op deze terreinen medeverantwoordelijk voor het opstellen van wet- en regelgeving. Om dit goed te kunnen doen heeft hij in al die jaren intensief contact gehad met verschillende groepen in onze samenleving. Zij is dus gepokt en gemazeld in het openbaar bestuur. Kortom, een dijk van een ervaring en dat op zo’n jongen leeftijd. Althans, zo lijkt het.

Zelfonderzoek

Zij schrijft haar zelfanalyse en verdiept zich in haar persoonlijkheid, talenten en drijfveren. Ze heeft een open karakter, kan goed luisteren en haar uitmuntende analytische vermogen zorgt ervoor dat zij situaties en mensen snel doorziet. Zij wil graag bijdragen aan het beter laten functioneren van organisaties en bedrijven in de publieke of private sector. In haar tijd in het openbaar bestuur heeft zij contacten onderhouden met de beslissers van diverse publieke en private organisaties. Zij is dus gewend op het hoogste niveau te opereren, de boardroom is haar werkterrein geweest. Haar ambitie is dat zij impact wil maken op de ontwikkeling van de organisatie waar zij wil gaan werken.

Paradox

Op advies van haar consulent bij Van Ede & Partners gaat zij zich oriënteren op een mogelijke rol in organisaties en bedrijven, waarin zij door haar analytische vaardigheden beleid kan maken in haar belangstellings- én ervaringsgebieden: sociale zaken, economie en financiën. Zij stelt een netwerkplan op en heeft diverse gesprekken met leidinggevenden en eindverantwoordelijken van een keur van maatschappelijke en private organisaties. Tijdens deze netwerkgesprekken blijkt dat haar ervaring in het openbaar bestuur én haar talenten ten volle worden onderkend. Zij wordt beschouwd als een high potential. Ook blijkt dat haar achtergrond in het openbaar bestuur wordt beoordeeld als zeer relevant, maar ook wordt duidelijk dat het gemis aan academische vorming een mogelijke belemmering zou kunnen zijn om een impactvolle positie te kunnen innemen. De paradox is dat zij op topniveau heeft gefunctioneerd in het openbaar bestuur zonder academische vorming en dat deze academische vorming als een noodzakelijke en inhoudelijke voorwaarde wordt gezien om op niveau in organisaties en bedrijven te kunnen functioneren.

Weer aan de studie

Na ampel beraad met haar consulent besluit zij niet te gaan werken, maar te gaan investeren in haar toekomst door alsnog te gaan studeren. Het is even slikken. Tien jaar van haar leven op topniveau functioneren in het openbaar bestuur is niet ‘voldoende’ om in organisaties  of bedrijven te gaan werken. Zij heeft geen spijt van haar tijd in het openbaar bestuur, want zij heeft mooie en nuttige zaken kunnen doen en een dijk van een ervaring opgedaan. Ervaring die in de toekomst, als zij afgestudeerd is, haar diverse mogelijkheden gaat geven op een impactvolle baan. Inmiddels vliegt zij door haar studie heen en is aan het nadenken waar zij na haar studie wil gaan werken. Ooit was zij de jongste in het openbaar bestuur, nu is zij de oudste in de studiebanken. Investeren in de toekomst!

IK, een saaie man? Dat ben ik helemaal niet!

Een avonturier werkt als financieel consultant voor een internationaal adviesbureau. Op zich een leuke baan, maar er knaagt iets in de gedachten van deze jonge man. Na een werkdag komt hij vaak heel moe thuis. Hij krijgt geen energie meer van zijn werk. Zijn baan voelt niet goed meer. Aanvankelijk was hij blij met deze baan, want hij kon zijn financiële kennis uit zijn studie goed gebruiken. Op een goede dag is hij in Dubai om te werken aan een opdracht voor een retail-bedrijf om de winstgevendheid van deze organisatie te optimaliseren. Veel spreadsheetwerk tot in de late uurtjes. Het was een goed betaalde opdracht, maar hij kreeg geen voldoening om de toch al rijke retailondernemer nog rijker te maken. Hij realiseerde zich dat hij op het verkeerde spoor zat.

Loopbaanbegeleiding

In Nederland weer teruggekomen zoekt contact hij met een loopbaanconsulent en legt zijn leervraag aan hem voor. Hij wil graag uitvinden welk beroep nou echt bij hem past. Een beroep waar hij echt blij van wordt. Een beroep dat maatschappelijk relevant is en hem energie geeft.

Zelfanalyse

Hij werkt aan zijn zelfanalyse en bepaalt zijn meest kenmerkende persoonlijke eigenschappen. Energiek, eerlijk, hardwerkend, betrouwbaar en beschouwend. Zijn talenten geven aan dat hij goed kan analyseren, problemen kan oplossen, conceptueel kan denken, goed kan luisteren en heel resultaatgericht is. Zijn drijfveren: het beste uit jezelf halen, van betekenis zijn voor anderen, waardering krijgen en iets moois realiseren. Zijn waarden worden bepaald door eerlijkheid, dienstbaarheid, vertrouwen en respect.

Reflectie

Samen met zijn consulent bespreekt hij zijn zelfanalyse en associeert hij al zijn persoonskenmerken, talenten, drijfveren en waarden. Het valt de consulent op dat zijn consulent weinig energie uitstraalt. Hij beantwoordt zijn vragen wat plichtmatig.

Portretschilderij

Op een gegeven moment vraagt de consulent hem om zich voor te stellen en te beschrijven hoe een portretschilderij van hem met deze kenmerken eruit zou zien. Na enig nadenken zegt hij: ‘Ik vind die man op dat portret een saaie man, maar zo ben ik helemaal niet! Ik ben veel creatiever en grappiger, vroeger had ik allerlei ideeën om leuke dingen te maken. Ik bouwde altijd dingen in de zandbak als klein kind, maar ook later vond ik het leuk om voorwerpen te maken. Die man ben ik niet.’

Verwachtingen

Waarop de consulent hem vraagt: ‘Wie ben je dan wel en hoe komt het dat dit niet blijkt uit jouw zelfanalyse?’ Na enig nadenken komt de aap uit de mouw. De jonge man heeft meer aandacht in zijn zelfanalyse gegeven aan hoe hij denkt te kunnen voldoen aan de verwachtingen, die gesteld worden aan een financieel consultant. Aan wat hij denkt dat er van hem wordt verwacht en niet wie hij echt is, en wat hij echt wil gaan doen in zijn leven.

Heroriëntatie

De consultant vraagt de jonge man nu om zijn zelfanalyse aan te passen en nu goed na te denken over wie hij echt is en wat hij echt graag wil doen. Na een paar weken komt de jonge man terug bij zijn consulent. Hij ziet er energiek uit en straalt als een mooi zonnetje. Hij is tot de ontdekking gekomen dat hij zijn creativiteit en zijn drive om dingen te maken en de kick die dat geeft, helemaal had verdrongen.

Nieuw perspectief

Door deze ‘ontdekking’ krijgt de jonge man een ander zicht op zijn toekomst en in welke omgeving hij wil werken. Hij wil als financieel manager werken in een bedrijf in de maakindustrie. Hij wil in de omgeving werken waar echte dingen worden gemaakt waarmee mensen vooruit kunnen en op hun beurt mooie dingen met kunnen doen. Wel vanuit zijn vakkundigheid als financial, maar in een voor hem inspirerende maakomgeving.

Nieuwe energie

Hij werkt nu als financial manager in een maakbedrijf, waar hij helpt het bedrijf verder te laten groeien met het perspectief om aandeelhouder te worden.